Pregnezja jest bardzo częstym zjawiskiem u kobiet ciężarnych. Potocznie nazywana jest po prostu amnezją ciążową, i spowodowana jest między innymi nadmiarem hormonów. Jak rozpoznać pregnezję?

Pregnazja czym jest i jakie daje objawy?

Ciąża dla każdej kobiety jest wyjątkowym czasem. Nie tylko ze względu na oczekiwanie narodzin, ale także ze względu na zmiany zachodzące w organizmie. Jedną z największych widocznych zmian jest rosnący brzuszek, ale oprócz tego doskwierać mogą także szalejące hormony. I to właśnie hormony odpowiadają za zmiany w zachowaniu kobiety, a także za problemy z pamięcią czyli amnezją ciążową.

Najczęstszymi objawami amnezji jest:

  • problem z koncentracją
  • brak możliwości skupienia się na danym zadaniu
  • problem z pamiętaniem o ważnych datach czy spotkaniach
  • słabsza koordynacja ruchowa
  • problem z doborem słów które zwykle nie sprawiały kłopotu
  • ograniczone zapamiętywanie ciągu informacji

Jakie są przyczyny pregnezji?

Pregnezja nazywana również „baby brain” spowodowana jest hormonami ciążowymi. Jednak poza hormonami, wpływ mogą mieć również czynniki zewnętrzne takie jak stres, niedostateczna ilość snu, zbyt duża ilość obowiązków, tłumienie emocji, zmęczenie, poczucie niestabilności czy złe samopoczucie.

Należy również zaznaczyć, iż kobiety które starają się przyswoić jak najwięcej informacji o porodzie czy opiece nad dzieckiem, również są narażone na amnezję ciążową. Jest to spowodowane natłokiem informacji, które wpływają na pracę mózgu. Zmniejszona zostaje chwilowo ilość istoty szarej w mózgu, co wpływa na problem ze skupieniem i pamięcią.

Czy amnezja ciążowa wymaga leczenia?

Początki amnezji mogą być dla kobiety dosyć kłopotliwe i niepokojące. Jednak nie należy się tym martwić, ponieważ pregnazja jest zaburzeniem tymczasowym, który mija samoistnie do kilku tygodni po porodzie. Warto również zaznaczyć, iż „baby brain” nie wymaga leczenia, jednak należy poinformować swojego ginekologa o takich objawach.

Jak zapobiegać pregnazji?

Aby zminimalizować ryzyko amnezji ciążowej, zaleca się aby kobieta unikała stresu oraz wszystkich sytuacji które mogą ją zdenerwować, zadbała o prawidłowy wypoczynek i sen. Bardzo ważnym elementem nie tylko dla zdrowia, jest zastosowanie zdrowej i zbilansowanej diety, która bogata w warzywa zielone, ryby czy orzechy pozwoli zadbać o prawidłową pamięć. Oprócz diety ważna jest aktywność fizyczna, nie chodzi tutaj o ciężkie treningi, a regularne spacery, czy zajęcia dla kobiet w ciąży. Bardzo dobrym pomysłem będzie również profesjonalny masaż, czy zabiegi które można wykonywać u kobiet ciężarnych.

Jeżeli amnezja ciążowa już się pojawiła, można ćwiczyć pamięć poprzez gry planszowe, rozwiązywanie krzyżówek, czy wspólne rodzinne gry w formie kalamburów czy rebusów.

Warto również zaopatrzyć się w notesik, czy kilka kolorowych karteczek i zapisywać te najważniejsze informacje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *