Siemię lniane, czyli niewielkie nasiona lnu mają wiele drogocennych właściwości. Siemię lniane używanie jest nie tylko w kuchni, kosmetyce ale również w produkcji – włókien. Dlaczego warto wprowadzić do swojej diety siemię lniane?

Siemię lniane – dlaczego jest tak ważne?

Siemię lniane, czyli nasiona lnu pospolitego, o charakterystycznym brązowym kolorze, to bardzo cenne i oleiste ziarna. Uznawane są za zielarski produkt leczniczy, a dzięki wysokiej zawartości błonnika, minerałów, magnezu, fosforu, witamin oraz białka, wpływają korzystanie na układ trawienny, układ krążenia, a także na wygląd włosów, skóry oraz paznokci.

Stosowanie siemienia lnianego, pozwala na:

  • Lepsze funkcjonowanie układu pokarmowego
  • Regulowanie masy ciała
  • Wzmocnić i poprawić wygląd włosów skóry oraz paznokci

siemię lniane ziarna

Wartości odżywcze – czyli co posiada len?

Siemię lniane, ma właściwości prozdrowotne, a wszystko związane jest z wysoką zawartością składników aktywnych.  Aktywne składniki biologiczne, mają znaczący wpływ na zachowanie równowagi zdrowotnej ludzkiego organizmu. Len bogaty jest w następujące składniki:

  • Sterole roślinne – chronią przed wolnymi rodnikami
  • Błonnik – wpływa na jelita, jest jednym z podstawowych składników diety
  • Omega 3 – kwasy tłuszczowe – wspomagają pracę serca i układ krążenia
  • Aminokwasy – są odpowiedzialne za gospodarkę hormonalną oraz regenerację komórek
  • Witaminy C E K B3 oraz witaminy w grupy B
  • Minerały
  • Lignany – najsilniejszy antyutleniacz

Siemię lniane i jego działanie

Badania lnu pospolitego, wykazały, iż stosowanie nasion siemienia lnianego, bardzo dobrze wpływa na układ pokarmowy człowieka. Zawartość dwóch frakcji błonnika – rozpuszczalny oraz nierozpuszczalny, pozwoli uregulować pracę jelit, wyreguluje poziom glukozy i cholesterolu, a także poprawi perystaltykę jelit.

Lignany zawarte w lnie, bardzo dobrze wpływają na płeć żeńską, a szczególnie na kobiety zmagające się z menopauzą. Regularne stosowanie nasion lnu, pozwala znacząco poprawić jakość życia z menopauzą.

Mało kto wie, iż siemię lniane może również wspomóc profilaktykę osób chorych na nowotwór. Przeprowadzone badania jednoznacznie wykazały, iż 25 gram siemienia lnianego, stosowanego codziennie, ma wpływ na redukcje guza.  Działanie przeciwnowotworowe to główna zaleta płynących ze spożywania oleju z nasion lnu. Ma ono charakter profilaktyczny, jak również leczniczy, który polega na spowalnianiu mnożenia się komórek rakowych.

Wiadomo również, iż błonnik w diecie wpływa na redukcję trójglicerydów we krwi. A to znacząco zmniejsza wystąpienie miażdżycy, oraz obniża poziom cholesterolu LDL. Występujący z kolei kwas alfa-linolenowy, pozwala obniżyć ciśnienie krwi.

Siemię lniane a odchudzanie?

Każdy z nas w sowim życie podejmował walkę z nadprogramowymi kilogramami. Pot, łzy, dieta, ćwiczenia – łatwo nie jest, i nie będzie. Warto podczas walki z kilogramami, sięgnąć po siemię lniane. Dzięki wysokiej zawartości błonnika, poprawie ulega nie tylko praca jelit, ale również zatrzymana zostaje spora ilości wody, która powoduje uczycie sytości. A jak wiemy uczucie sytości, jest bardzo ważnym czynnikiem, szczególnie gdy kalorie są w deficycie.

Siemię lniane – jak i kiedy stosować?

Siemię lniane można stosować na wiele sposobów, jednak należy pamiętać aby nie spożywać go w całości. Nie zaleca się tego, ponieważ nasz organizm nie jest w stanie strawić takich nasion, a to wiąże się z brakiem przyswajalności najcenniejszych składników. Jak więc spożywać siemię? Oto kilka przykładów:

  • Dodaj ziarna lnu do zupy, koktajlu następnie blenduj całość aż do uzyskania gładkiej konsystencji
  • Zmielone ziarna dodaj do mięsa, zup, sosów, sałatek czy kanapek – warto zmielić je przed samym spożyciem
  • Dodaj w zmielonej formie do wypieków – ciast, chlebów, babeczek
  • Gotuj siemię na małym ogniu – otrzymasz kisiel który możesz zjeść z owocami, miodem czy czekoladą

Siemię lniane ma słabo wyczuwalny smak w potrawach, dlatego można go również zastosować w posiłkach dla dzieci. Należy jednak pamiętać, aby podczas stosowania siemienia pić dużo wody lub herbat.

owsianka siemię lniane

Kiedy pić siemię lniane – rano czy wieczorem?

Jak już wiemy siemię lniane możemy dodać do różnych potraw. Zaleca się aby spożywać go 3-4 dziennie, jednak warto zacząć stosowanie od małej ilości, na przykład połowy małej łyżeczki. Nie ma znaczenia czy zrobimy to rano na czczo, czy wieczorem po kolacji. Najważniejsza jest systematyczność, i wybór dobrej jakości nasion. Zalane ziarna lnu, są gotowe do spożycia po ok 15-20 minutach, można również zalane zostawić na noc i spożyć rano.

Przeciwwskazania i skutki uboczne siemienia lnianego

Len jako naturalny ziołowy lek, bardzo rzadko jest przyczyną pojawienia się skutków ubocznych. Jednak spożywanie go w nadmiernej ilości, może spowodować znaczne odwodnienie organizmu.  Mogą również pojawić się takie dolegliwości jak biegunka czy mdłości z wymiotami.  W takich sytuacjach należy odstawić siemię lniane, i udać się do specjalisty, aby zweryfikować czy dawka i częstotliwość była nieodpowiednia, czy może zmagamy się z nietolerancją pokarmową.

Stosowaniu lnu może również nie być odpowiednie dla niektórych osób. Do przeciwwskazań zaliczamy:

  • Problemy z silnymi zaparciami
  • Choroby zapalne – wymagana konsultacja z lekarzem
  • Alergia na len
  • Stosowanie leków przeciwzakrzepowych

Siemię lniane i jego profilaktyka zdrowotna?

Jak już wiemy, stosowanie siemienia lnianego przynosi wiele korzyści. Jego cenne właściwości działają nie tylko prozdrowotnie, ale również mogą znacznie poprawić nasze samopoczucie podczas infekcji czy choroby. Kiedy warto sięgnąć po siemię lniane? Oto przykłady:

  • Refluks
  • Wrzody żołądka
  • Nieregularne zaparcia
  • Biegunki
  • Wzdęcia
  • Kaszel i objawy grypopodobne
  • Cukrzyca
  • Problemy hormonalne
  • Osteoporoza
  • Nowotwór
  • Nadciśnienie tętnicze
  • Cholesterol

Siemię lniane ratunkiem na włosy?

Masz suche i zniszczone włosy? Sięgnij po nasiona lnu, przygotuj z nich maskę. Aby przygotować taka maskę, należy nasiona lnu należy zalać wodą. Odstaw na godzinę, następnie nałóż na umyte włosy (bez nasion) , owiń i pozostaw na ok 45 minut. Na koniec wystarczy dokładnie spłukać, i cieszyć się efektami. Systematyczne stosowanie, znacząco poprawi stan włosów. Dowiedz się więcej o wpływie siemienia lnianego na włosy tutaj.

Comments are closed.